Att arbeta som en interim inköpschef handlar egentligen om att man hyr ut sin kunskap, antingen av sig själv eller via ett bemanningsföretag. Man har inte en direkt fast arbetsplats utan man arbetar projektbaserat. Man kliver alltså in och arbetar när behov finns. Det kan vara när någon slutat och personen behöver ersättas snabbt och tillfälligt eller på företag som behöver avlastas under exempelvis expansion.
Interim inköpschefs ansvar i organisationen
Den tillfällige inköpschefen arbetar hos företaget under olika perioder exempelvis vid rekrytering. Dessa processer kan vara långa, speciellt i fall där man kräver mycket kompetens. Under tiden som företaget letar är det smart att anställa en interimschef för att inte arbetet ska stanna av. Som nämnt är det också ett bra alternativ att anställa en tillfällig chef under expansion, då företaget växer behövs ofta extra arbetskraft för att utvecklas. Här bidrar Brightmill med kunskap och nätverk.
Inköpschefen utformar då nya inköpsstrategier, förhandlar avtal eller utbildar nya inköpare. Ett viktigt delmoment här är att den tillfällige chefen ser över vad som behöver förbättras eller ändras och hjälper till att genomföra det. Nya ögon och perspektiv är alltid bra att ha för att lösa gamla problem.
Hur ser marknaden för en tillfällig inköpschef?
Marknaden är god för den som har rätt kompetens och är ute efter ett flexibelt och varierande arbete. I storstäderna finns det stora efterfrågningar efter interimschefer. Att vara interim är i många fall ett arbete som är mer förlåtande eftersom det tillåter den tillfällige chefen att ställa många frågor som ibland kan vara märkliga för att lära känna företaget och dess förbättringsområden. Det är viktigt att interimschefen kan komma in och få rätt information.
- Man måste kunna skapa förtroende snabbt om man kommer in på kort sikt. Det är viktigt att kunna skapa relationer och förstå vad som sker på arbetsplatsen för att få en bild på situationen.
- Man måste kunna samla rätt information på många olika plan, för att ha rätt data och underlag för att fatta rätt beslut.
- Man måste lätt kunna sätta sig in i en organisation och förstå reglerna. Man gör detta genom att lyssna på medarbetarna i organisationen och förstå vad de upplever fungerar eller inte.